مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جانشین تلسکوپ فضایی هابل در مسیر تکمیل،‌آماده‌سازی و آغاز ماموریتش در سال ۲۰۱۸ پله‌ای به جلو حرکت‌ کرده‌است.

براساس گزارش BBC، مهندسان در آستانه تكميل فرايند سرهم‌بندي آينه اصلي تلسكوپ جيمز‌وب هستند و در عين حال آخرين آزمايش‌هاي درجه‌بندي سرمايي چهار ابزار اين رصدگر بزرگ نيز در حال اجرا است.

اين پروژه متعلق به ناسا طي ماه‌هاي آينده در روند پيشرفت‌هاي سريع قرار خواهد‌گرفت. اصلي‌ترين تجهيزات تلسكوپ جيمز‌وب كه سال‌ها صرف طراحي و ساخت آن شده‌است،‌ در نهايت در پيكربندي ويژه پرواز قرار خواهند‌گرفت.

بادرنظر گرفتن بروز مشكلات احتمالي و غيرمنتظره،‌ همه جوانب اين ماموريت در قالب چارچوب برنامه‌ريزي شده براي پرواز در اكتبر سال 2018 آماده مي‌شوند. در آن روز جيمز‌وب سوار بر راكت آريان آژانس فضايي اروپا راهي فضا خواهد شد.

جيمز‌وب پروژه‌اي مشترك ميان ناسا و آژانس فضايي اروپا و كانادا است و هدفش جستجو براي يافتن اولين ستاره‌اي است كه در جهان هستي آغاز به درخشيدن كرده‌است. براي دست‌يافتن به اين هدف وب به آينه‌اي 6.5 متري مجهز شده‌است تا محوطه تمركز نور در آن هفت برابر بيشتر از تلسكوپ هابل شود.

دركنار تجهيزات حساس به طيف نوري فروسرخ،‌ جيمز وب به گونه‌اي تنظيم خواهد شد تا بتواند درخشش كم‌فروغ و كش‌آمده اجرام را كه در اصل 13.5 ميليارد سال پيش تابيده شده‌اند، رديابي كند. مهندسان در هفته‌هاي گذشته مشغول سرهم‌بندي و چسباندن تكه‌هاي بريليومي آينه اصلي روي ساختار پشتيبان بوده‌اند. در روزهاي آينده آخرين دو مجموعه متشكل از 18 قطعه 6ضلعي در موقعيت خود قرار خواهند گرفت تا به ساختار پشتيبان وصل شوند.

در اين ميان تجهيزات ويژه جيمز‌وب به آرامي از ميان اتاق خلاء خارج مي‌شوند تا روي تلسكوپ سوار شوند. اين تجهيزات،‌مجموعه‌اي از دوربين‌هاي پيشرفته و طيف‌سنج‌ها درون اتاقي بدون هوا در دمايي نزديك به دماي فضا نگهداري مي‌شوند، دمايي درحدود منفي 233 درجه سانتيگراد.

اين تجهيزات توسط گروه‌هايي از مهندسان آمريكايي،‌اروپايي و كانادايي با استفاده از ستاره‌هاي مصنوعي مورد آزمايش قرار گرفته‌اند تا عملكرد آنها در شرايط شبيه‌سازي شده مورد آزمايش قرار گيرد. داده‌هاي به‌دست آمده از اين تست‌هاي شبيه‌سازي شده براي عملكرد درست و مناسب تلسكوپ فضايي جيمز‌وب زماني كه رصد خود در اعماق فضا را آغاز كند،‌بسيار حياتي خواهد‌بود.

اين تجهيزات پيش از آزمون به تدريج به دماي عادي بازخواهند‌گشت،‌فرايندي كه تا هفته دوم ماه فوريه به طول خواهد انجاميد. در نهايت با نصب تجهيزات،‌ويزور غول‌پيكر جيمز‌وب بر بدنه تلسكوپ نصب خواهد شد، قطعه‌اي كه از رصد‌هاي تلسكوپ در برابر نور و حرارت خورشيد محافظت مي‌كند و جانشين هابل براي پرتاب آماده مي‌شود.

کد خبر 322958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha